reklama

Kúpele duchov

Minerálna voda z Korytnice získala v minulosti medaily na svetovej výstave 1873 vo Viedni a 1904 ako jediná európska minerálna voda na svetovej výstave v americkom St. Louis. V roku 2002 sa kúpele dostali do konkurzu a chátrajú

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Kúpele Korytnica majú bohatú a taktiež slávnu históriu. Počiatky kúpeľov siahajú už do 16. storočia. Služby kúpeľov využil napríklad Ľudovít Štúr ale aj cisár František Jozef. Do roku 1974 do kúpeľov premávala aj úzkorozchodná železnica - stopy po tejto trati sa dajú dodnes volným okom pozorovať v krajine smerom od Ružomberku. 90.roky priniesli privatizáciu kúpeľov a následný konkurz ktorý, viedol až ku krachu a uzatvoreniu komplexu. O histórii kúpeľov by sa nepochybne dala napísať pekná kniha , ja by som sa však chcel v mojom článku zamerať na aktuálny stav tohoto miesta počas mojej návštevy v auguste roku 2017. S fotoaparátom som toto tiché miesto navštívil aby som zachytil atmosféru a aktuálny stav. Ako to celé dopadlo uvidíte nižšie. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po príchode do Korytnice ma ako prvé zaujal kľud ktorý, tu panoval, miesto je obklopené prírodou a ani turistov tu zväčša nebýva mnoho. Pohľad na opustený kúpeľný komplex bol však depresívny. Jednotlivé budovy sa pomaly rozpadajú , príroda si berie späť to čo jej patrí. Tiché chodníky po ktorých kedysi chodili návštevníci zarástli pričom ich obklopuje šero zo všadeprítomných stromov a rastlín. Akonáhle som sa chodníkom dostal ďaľej od pár ľudí ktorý, boli pri prameňoch a ostal som sám medzi budovami zmocnil sa ma zvláštny pocit a v hlave mi napadla myšlienka ,že po zotmení by som tu sám ostať nechcel. Je to neopisateľná škoda, že miesto ktoré, malo bohatú minulosť a taktiež má obrovský potenciál sa dostalo do stavu v akom je momentálne. V areáli som stretol pamätníka, pána v rokoch, ktorý si Korytnicu pamätal z čias keď prekypovala ľuďmi. Oči mu úplne suché neostali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jedno z mála pozitív je fakt,že všetky pramene odkiaľ sa dá Korytnica nabrať sú zrekonštruované a plne funkčné. Funguje taktiež plnička na minerálnu vodu a nachádza sa tu aj prerobený penzión. Aký bude osud tohoto krásneho no zanedbaného miesta? Rád by som sa teraz s vami podelil o fotografie ktoré, som zachytil počas návštevy. 

chatka ako z rozprávky
chatka ako z rozprávky 
Polku tu už nebude počuť
Polku tu už nebude počuť 
všadeprítomný neporiadok
všadeprítomný neporiadok  
kedysi liečba , dnes námet na horror
kedysi liečba , dnes námet na horror 
bez detí
bez detí 
zozadu sa budova celá rozpadáva
zozadu sa budova celá rozpadáva  
zaujímavá architektúra sa pomaly rozpadá
zaujímavá architektúra sa pomaly rozpadá 
niekto na kávu?
niekto na kávu? 
vnútri veľká spoločenská miestnosť , zrejme sa tu konali rôzne akcie
vnútri veľká spoločenská miestnosť , zrejme sa tu konali rôzne akcie 
hlavná budova kúpeľov
hlavná budova kúpeľov  
v týchto miestach bola zrejme kuchyňa
v týchto miestach bola zrejme kuchyňa 
príroda si nárokuje späť svoje územie
príroda si nárokuje späť svoje územie 
v areáli je aj kostolík, vyzeral nepouživaný no udržiavaný
v areáli je aj kostolík, vyzeral nepouživaný no udržiavaný  

 

šliapať ďalej už bolo rizikom
šliapať ďalej už bolo rizikom 
menšie chatky
menšie chatky  
miestnosť na procedúru?
miestnosť na procedúru? 
tu už dlho nikto neležal
tu už dlho nikto neležal  
tmavé chodby hlavnej budovy majú nezameniteľnú atmosféru
tmavé chodby hlavnej budovy majú nezameniteľnú atmosféru  
miestami sa deštrukcia nezdá taká významná
miestami sa deštrukcia nezdá taká významná 
stačí vstúpiť
stačí vstúpiť 

Fotografoval som na Pentax K-1 a Irix 15 2,4 Firefly , v prípade otázok ma neváhajte kontaktovať. Ďakujem za každé zastavenie a reakciu ! 

Marek Ševc

Marek Ševc

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

študent fotografie, baví ma zachytávať zaujímavé miesta na Slovensku a aj v bežnom živote , pretože mi záleží na krajine v ktorej žijem Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu